domingo, 19 de abril de 2015

Tasques Orientadora Educativa



La figura de l’orientadora educativa al institut Joaquim Rubió i Ors té la missió de donar una millor resposta educativa davant de les necessitats que pugui presentar la comunitat educativa (docents, alumnes, famílies). Aquesta missió es dur a terme a partir de dos rols concrets: assessor i docent.

Les funcions que presenta són les següents:

-          Assessorar, orientar, acompanyar i traspassar informació a la comunitat educativa (equip docent, alumnat, famílies i agents externs). Col·laborar en la gestió d’aula, principalment, als grups flexibles; formació i orientació per a l’equip docent; orientar, elaborar, fer seguiment i avaluar els PI amb la col·laboració dels equips docents; acompanyant i orientant en les juntes d’avaluació trimestrals; coordinant-se amb els equips docents per tal d’assessorar i dotar d’eines i estratègies pedagògiques i organitzatives per tal d’atendre adequadament els diferents ritmes d’aprenentatge, les necessitats i les característiques dels diferents grups-classe; assessorament en l’acció tutorial; coordinar, orientar i assessorar a l’equip educatiu en el nou programa sobre l’excel·lència d’alumnat d’ESO i Batxillerat; coordinació amb les famílies; orientació acadèmica i professional amb alumnat i famílies; coordinació amb els agents dels PDC, alumnat i família; assessorar als equips docents proporcionant criteris psicopedagògics i d’atenció a la diversitat en els elements constructius dels projectes curricular; participar en la planificació i desenvolupament de les adaptacions curriculars dirigides als alumnes amb NEE i als que segueixin programes de diversificació, en col·laboració amb els departaments didàctics i les juntes de professors.

-          Atenció individualitzada de l’alumnat de l’ESO i Batxillerat. Atenció a l’alumnat amb un informe valoratiu de l’EAP amb NEE o SCD i d’aquells alumnes on l’equip docent detecta alguna necessitat; fer seguiment del procés al institut; coordinació amb els tutors i familiars; tutories individuals amb els alumnes on es creï un espai de confiança on es pugui expressar; orientar als alumnes de 3r i 4t d’ESO a nivell acadèmic i professional; assessorar i acompanyar a l’alumnat i famílies en la participació dels PDC; col·laborar en la prevenció i detecció de problemes d’aprenentatges; coordinar l’avaluació psicopedagògica amb els professors d’aquells alumnes que precisen l’adopció de mesures educatives específiques realitzant un informe psicopedagògic.

-          Docència d’orientació acadèmica i professional a 4t ESO, reforç de català al grup flexible de 1r ESO i crèdit variable de competències bàsiques a un grup reduït de 1r ESO. Coordinar la planificació i el desenvolupament de les activitats d’orientació acadèmica i professional corresponents a les etapes d’ESO i Batxillerat; planificar el programa de competències bàsiques; dur a terme l’atenció directe de dos cursos de 4t ESO per impartir l’orientació professional i acadèmica; dur a terme l’atenció directe d’un petit grup d’alumnes de 1r ESO que no tenen adquirides les competències bàsiques; suport personalitzat als alumnes dels grups flexibles, ja que tenen algunes dificultats d’aprenentatge.

-          Coordinacions externes i internes. Recollir informació de cada un dels alumnes per tal de poder fer un bon traspàs de la informació amb els agents externs; coordinació de la Comissió Social; coordinació amb agents educatius externs implicats (psicòlegs privats; logopèdes, CSMIJ, hospital de dia, UEC, centres oberts,...); coordinació setmanal amb la psicopedagoga de l’EAP; selecció de la informació dels alumnes i traspàs als tutors; assessorament i orientació a la CAD; coordinació amb els Caps d’Estudis dels CEIP’s adscrits al institut, per tal de fer traspàs d’informació de l’alumnat i així poder oferir una bona acollida en el canvi d’etapa.

Aquestes funcions, l’orientadora educativa, intenta poder-ho dur a terme a partir d’un model col·laboratiu, on l’equip docent participa en una xarxa interna amb la finalitat de donar importància al treball conjunt on es poden concretar unes pautes de funcionament concretes on l’equip docent des de les seves pròpies disciplines, tenen l’oportunitat de poder compartir, reflexionar i analitzar a partir de l’experiència les demandes a les quals se’ls hi ha d’anar donant resposta i sempre, amb la col·laboració i assessorament de l’orientadora educativa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario