La figura de l’orientadora
educativa al institut Joaquim Rubió i Ors té la missió de donar una millor
resposta educativa davant de les necessitats que pugui presentar la comunitat
educativa (docents, alumnes, famílies). Aquesta missió es dur a terme a partir
de dos rols concrets: assessor i docent.
Les funcions que
presenta són les següents:
-
Assessorar,
orientar, acompanyar i traspassar informació a la comunitat educativa (equip
docent, alumnat, famílies i agents externs).
Col·laborar en la gestió d’aula, principalment, als grups flexibles; formació i
orientació per a l’equip docent; orientar, elaborar, fer seguiment i avaluar
els PI amb la col·laboració dels equips docents; acompanyant i orientant en les
juntes d’avaluació trimestrals; coordinant-se amb els equips docents per tal d’assessorar
i dotar d’eines i estratègies pedagògiques i organitzatives per tal d’atendre
adequadament els diferents ritmes d’aprenentatge, les necessitats i les
característiques dels diferents grups-classe; assessorament en l’acció
tutorial; coordinar, orientar i assessorar a l’equip educatiu en el nou
programa sobre l’excel·lència d’alumnat d’ESO i Batxillerat; coordinació amb
les famílies; orientació acadèmica i professional amb alumnat i famílies;
coordinació amb els agents dels PDC, alumnat i família; assessorar als equips
docents proporcionant criteris psicopedagògics i d’atenció a la diversitat en
els elements constructius dels projectes curricular; participar en la planificació
i desenvolupament de les adaptacions curriculars dirigides als alumnes amb NEE
i als que segueixin programes de diversificació, en col·laboració amb els
departaments didàctics i les juntes de professors.
-
Atenció
individualitzada de l’alumnat de l’ESO i Batxillerat.
Atenció a l’alumnat amb un informe valoratiu de l’EAP amb NEE o SCD i d’aquells
alumnes on l’equip docent detecta alguna necessitat; fer seguiment del procés
al institut; coordinació amb els tutors i familiars; tutories individuals amb
els alumnes on es creï un espai de confiança on es pugui expressar; orientar
als alumnes de 3r i 4t d’ESO a nivell acadèmic i professional; assessorar i
acompanyar a l’alumnat i famílies en la participació dels PDC; col·laborar en
la prevenció i detecció de problemes d’aprenentatges; coordinar l’avaluació
psicopedagògica amb els professors d’aquells alumnes que precisen l’adopció de
mesures educatives específiques realitzant un informe psicopedagògic.
-
Docència d’orientació
acadèmica i professional a 4t ESO, reforç de català al grup flexible de 1r ESO
i crèdit variable de competències bàsiques a un grup reduït de 1r ESO. Coordinar la planificació i el desenvolupament de les activitats d’orientació
acadèmica i professional corresponents a les etapes d’ESO i Batxillerat;
planificar el programa de competències bàsiques; dur a terme l’atenció directe
de dos cursos de 4t ESO per impartir l’orientació professional i acadèmica; dur
a terme l’atenció directe d’un petit grup d’alumnes de 1r ESO que no tenen
adquirides les competències bàsiques; suport personalitzat als alumnes dels
grups flexibles, ja que tenen algunes dificultats d’aprenentatge.
-
Coordinacions
externes i internes. Recollir informació de cada un
dels alumnes per tal de poder fer un bon traspàs de la informació amb els
agents externs; coordinació de la Comissió Social; coordinació amb agents
educatius externs implicats (psicòlegs privats; logopèdes, CSMIJ, hospital de
dia, UEC, centres oberts,...); coordinació setmanal amb la psicopedagoga de l’EAP;
selecció de la informació dels alumnes i traspàs als tutors; assessorament i
orientació a la CAD; coordinació amb els Caps d’Estudis dels CEIP’s adscrits al
institut, per tal de fer traspàs d’informació de l’alumnat i així poder oferir
una bona acollida en el canvi d’etapa.
Aquestes funcions,
l’orientadora educativa, intenta poder-ho dur a terme a partir d’un model
col·laboratiu, on l’equip docent participa en una xarxa interna amb la
finalitat de donar importància al treball conjunt on es poden concretar unes
pautes de funcionament concretes on l’equip docent des de les seves pròpies
disciplines, tenen l’oportunitat de poder compartir, reflexionar i analitzar a
partir de l’experiència les demandes a les quals se’ls hi ha d’anar donant
resposta i sempre, amb la col·laboració i assessorament de l’orientadora
educativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario