El centre educatiu Joaquim Rubió i Ors està ubicat a la població de Sant
Boi de Llobregat, vila situada dins de
l’àrea metropolitana de Barcelona. Sant Boi es distribueix en sis districtes:
Ciutat Cooperativa-Molí Nou, Marianao-Can Paulet, Barri Centre, Vinyets-Molí
Vell, Camps Blancs i Casablanca. La població total de Sant Boi del 2014 era de
83.250 habitants.
Sant Boi de Llobregat ha estat un municipi d’acollida de població immigrada de la resta de l’Estat, principalment de regions del sud de la Península. Amb la major part de la població de classe obrera, dedicada al comerç, l’agricultura, la construcció, etc. Si bé fa unes dècades esdevenia municipi perifèric de Barcelona, avui en dia compta amb la seva pròpia perifèria, on ha concentrat gran part de població immigrada arribada de països de fora d’Europa.
Sant Boi de Llobregat ha estat un municipi d’acollida de població immigrada de la resta de l’Estat, principalment de regions del sud de la Península. Amb la major part de la població de classe obrera, dedicada al comerç, l’agricultura, la construcció, etc. Si bé fa unes dècades esdevenia municipi perifèric de Barcelona, avui en dia compta amb la seva pròpia perifèria, on ha concentrat gran part de població immigrada arribada de països de fora d’Europa.
La vila de Sant Boi de Llobregat té distribuïdes les escoles de primària i
els instituts de secundària pels diferents districtes, tenint en compte els
habitants censats en aquests: Ciutat Cooperativa-Molí Nou consta de dos escoles
d’educació infantil i primària, un institut i una escola concertada o privada,
segons l’etapa educativa. Marianao-Can Paulet té 5 escoles públiques, un
institut i 4 escoles concertades. Barri Centre i Vinyets- Molí Vell estan
constituïts per 4 escoles públiques, 2 instituts i 3 escoles concertades. Per
últim, el districte de Camps Blancs i Casablanca estan constituïts per 3
escoles públiques i un institut.
El Institut Joaquim
Rubió i Ors va ser dels primers centres educatius d’educació secundària obligatòria
i post obligatòria a la vila de Sant Boi de Llobregat. Està ubicat al districte de Barri Centre, però no només acull alumnes d'aquest districte sinó que també d'altres districtes com serien: Marianao-Can
Paulet, Vinyets-Molí Vell, Camps Blancs i Casablanca, degut a la reubicació
dels alumnes en el pas de l’educació primària a la secundària.
El Institut Joaquim Rubió i Ors té com a finalitat oferir una educació pública de qualitat, proporcionant a tots els alumnes una educació que els permeti assegurar el desenvolupament personal i social amb relació a l’autonomia personal, la interdependència amb altres alumnes i la gestió de l’afectivitat; i per últim, a desenvolupar un nivell adequat dels coneixements reflexius i d’expressió d’idees. L’educació obligatòria comprèn quatre anys acadèmics i es cursa normalment, entre els 12 anys i els 16 anys d’edat. El currículum de l’ESO s’orienta per a l’adquisició de competències bàsiques i ha de facilitar la incorporació dels alumnes als estudis posteriors, a la vida adulta i al desenvolupament de l’aprenentatge al llarg de tota la vida. Els continguts estan organitzats per matèries que s’agrupen pels diferents àmbits de coneixement.
El Institut atén diàriament a més de 600 alumnes dividits en les dues etapes
educatives de la següent manera: més de 400 alumnes en l’etapa Educació
Secundària Obligatòria i més de 200 alumnes en l’etapa post obligatòria de
Batxillerat. Amb un total de més de 50 professional que atenen diàriament
aquest gran grup d’alumnes.
El centre educatiu està
especialment dotat d’instal·lacions i recursos, tant materials com humans,
destinats a la formació íntegra dels alumnes que hi arriben. A nivell de
recursos materials està dotat de l’aula d’informàtica, de laboratoris de física
i química, d’una aula taller de tecnologia, projectors i connexió a internet a
totes les aules, de pissarres digitals, de càmeres de vídeo i vigilància, d’un
gimnàs, entre d’altres recursos.
Pel que fa els recursos
humans s’estructuren de la següent manera:
L’equip directiu
que té com a missió l’assessorar a la directora en matèries de la seva
competència, elaborar el programa general de centre, el projecte educatiu, el
reglament de règim intern i la memòria anual del institut. També afavoreix la
participació de la comunitat educativa, estableix criteris per l’avaluació
interna del centre, coordina les actuacions dels òrgans unipersonals de coordinació
i per últim, és l’equip que té l’última paraula davant de qualsevol presa de
decisió sobre propostes educatives que poden presentar el claustre de
professors. Aquest equip està format per la directora del centre, pel cap
d’estudis, la coordinadora pedagògica i el secretari. Les funcions o competències de
cadascun d’aquests membres són les següents:
-
La
directora, vetllar per la bona gestió del centre educatiu, l’adequació
del projecte educatiu i la programació general.
-
El
cap d’estudis, vetllarà per fer la planificació, el seguiment i
l’avaluació de les diferents activitats que es duen a terme al institut.
Vetllarà per una bona organització i coordinació d’aquestes.
-
El
secretari, dur a terme la gestió de l’activitat econòmica i
administrativa del institut i exerceix la prefectura del personal
d’administració i serveis del institut.
-
La
coordinadora pedagògica fa un seguiment i avaluació de les accions
educatives que es desenvolupen al institut.
Dels diferents
documents que se n’han de fer càrrec aquest equip directiu no hi he pogut
accedir, ja que estan en reestructuració i creant de nous documents per tal
d’adequar-los a les característiques i necessitats del centre educatiu.
Un altre òrgan que
forma part del institut és el Consell Escolar que aquest està format per
les següents persones: la directora del INS que és la presidenta; el cap
d’estudis; els representants del professorat que són 7 docents, entre els quals
hi trobem l’orientadora educativa; la representat dels alumnes; la representant
de l’AMPA; el representant dels pares i mares; el regidor de l’Ajuntament; i
per últim, el secretari del institut. Aquest òrgan de participació de la
comunitat escolar realitza les següents funcions: formular propostes a l’equip
directiu sobre la programació anual del institut; elaborar informes sobre el
funcionament del centre o sobre aspectes relatius a l’activitat d’aquest;
participa en el procés d’admissió d’alumnes i vetlla perquè es dugui a terme la
llei d’educació vigent; proposa mesures i iniciatives que afavoreixin la
convivència al institut; entre d’altres funcions.
A més, d’aquests dos
òrgans el institut s’organitza amb òrgans de coordinació i amb d’altres
càrrecs. A trets generals trobem que el institut està format per
Departaments dividits per àmbits, els quals estan coordinats per un cap.
Aquests departaments són 10: Ciències Socials, Llengua Castellana, Llengua
Catalana, Llengües Estrangeres, Física i Química del qual desprèn un seminari
que és el de Ciències Naturals, Matemàtiques, Música, Tecnologia, Educació
Física, Educació Visual i Plàstica. De cadascun dels departaments a més dels
caps, surten els coordinadors de cursos i els tutors. Els Caps de Departament
gestionaran el seu material, organitzaran el currículum de l’ESO i Batxillerat
amb l’equip docent i s’aniran organitzant per tal de fer seguiment i avaluació
del departament. Els coordinadors de cursos, hi ha un a 1r ESO, un altre a 2n
ESO, un altre a 3r ESO, un altre a 4t ESO i per últim, un per a tots els
Batxillerats, aquests coordinadors tenen la funció de participar en la reunió
de coordinadors, en participar de les juntes d’avaluació i de coordinar-se amb
els tutors dels cursos i els docents que imparteixen classe. El de Batxillerat
a més ha de gestionar les PAU’s, organitzar els treballs de recerca entre
d’altres funcions. A més, al institut Rubió i Ors també hi trobem les següents
figures: el coordinador LIC, coordinació i gestió informàtica, coordinació de
prevenció de riscos laborals i salut, coordinació d’orientació, coordinadora d’aula
d’acollida, coordinadora d’activitats i serveis i per últim, coordinador de
Màster Professorat de Secundària.
El institut es divideix
en 5 grup-classe de 1r ESO; 4 grup-classe de 2n, 3r i 4t ESO; 3 grup-classe de
1r i 2n de Batxillerat. En cada curs de l’ESO hi ha un grup-classe de
diversitat, on hi van alumnes amb un dictamen de l’EAP per NEE o per SCD.
L’horari de docència per l’alumnat és de dilluns a divendres de 8h a 14.30h.
No hay comentarios:
Publicar un comentario